en resa i politiken

igår satt vi i caféterian på skolan och pratade om OS, OS i Kina, Beijing 2008.

Bojkotta eller inte? Upp till var och en, själv tycker jag inte att man ska blanda ihop politik med sport, men skulle det kunna påverka Kinas regi till något bättre, så kanske det är värt en bojkott.

Grejen var bara den att jag i höstas besökte Kina, såg några av OS arenorna och visst var det häftigt, men med lite med kött på benen...så gör det mig ledsen att hus rivits för att de ska ligga där, hus har rivits, hemlösa djur dödats, bra för att det ska se bra ut. för att bli accepterade, är det de det handlar om? många är emot OS i Kina i år, elden har inte kommit smärtfrittt fram genom världens städer.

Jag besökte Paris för en vecka sen, en vacker stad. Men i jämförelse med Beijing. inte stort, inte förvirrad. Parisare kan engelska, inte beijingare. Att Frankrike är emot OS, det har knappast gått att missa.

Jag har turistat i båda städerna, shoppat och gått på gatorna..ganska lika atmosfär. (storstad)
Men kanske jag få påstå att jag gjort en resa i politiken?
Eller hur var det nu, har OS med regi, demokrati/diktatur att göra?

OS kommer från gamla grekerna, där växte demokratin fram. Men med dagens benämningar, var det knappast demokrati där då, innan Jesus föddes. Men det var en början..
Så vi vänder på det, kanske kan OS i Beijing vara ett steg frammåt för Kina och demorkatin. Dock är det tråkigt att stora evenemang förstör för den lokala befolkningen. Det är inte demokrati!

Förändra, det är aldrig fel. så länge det går åt rätt riktning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0