pappa

blev bara två letioner idag, sen ett besök hos doktorn.
nu har jag asont på min vänstra lilltå, jag är jätetrött å konstig i huvudet. Dumma sjukhus!
 
Pappa va med hos doktorn, pratade på som alltid. sen va vi på Opel å kollade bilar.. hittade en snygg liten sportbil. priset va ju som hittat;) drömma kan man ju alltid göra (körkortet behöver vi inte prata om) sen föreslog jag att vi skulle åka förbi skokanonen, (de rear där) så gjorde vi det. fanns en hel del fina skor. ville ha ett par höstskor, men hittade inga som föll mig i smaken. dock ett par svarta med lite klack. Pappa betalar:D han köpte också ett par svarta, prommenadskor, eller va jag ska säga. riktigt snygga. så nu har jag mina nya skor på mig:)

i bilen hem fick pappa för sig att vi skulle åka till Öland, det hade inte varit helt fel. men måste plugga lite i helgen å så har jag ju Goliat. dessutom är Julia i nån final mot fotbollen, så jag kanske ska vara intresserad storasyster imorgon.
pappa är bra, bästa pappa. vi satt där och småpratade, jag gillar det.

Pappa<3

jag ska åka till Goliat, men jag känner mig så lustig i kroppen att jag helst av allt skulle vilja lägga mig ett tag.

idag såg vi något hemskt på kulturkunskapen. jag mådde riktigt dåligt när vi slutade.
Världen är helt sjuk! Varför gör ingen något?
En kapplöpning med tiden, hette dokumentären som var dansk.
visas på svt 1 den 3/9.
SE DEN!

handlade om hiv/adis i tre afrikanskaländer, Etiopien, Malawi och Tanzania.
det va sjukt, världen är sjuk. Jorden kommer dö om det fortsätter så här.
jag hatar män, som inte kan hålla sig i kragen, men gylften uppdragen. hur dum i huvudet får man bli.
köpa sex av en 12 årig flicka på gatan, för 2 colabukrar, fast ibland betalar de inte
unga flickor är fast där, de har en hyra på 400 kr/månad, vilket betyder att de måsta ha 15-20 kunder varje dag.
kunder som inte vill använda kondom, kunder som tvingar flickorna att sära på benen, trots att de inte har skydd. 
ibland blir flickorna gravida, ibland blir de smittade. vem bryr sig?

vad har flickorna att välja på, föräldrarna är kanske döda, de har flera småsyskn, kanske en sjuk mormor som måste försörjas. att sälja sig själv är enda sättet att tjäna pengar på, enda sättet att överleva, att försörja det som finns kvar av famlijen.

någon måste ju göra något, inte imorgon, utan idag. det är en tickande bomb.
men någon menar jag alla, jag tro att alla kan göra något.

så när jag gick hem, ekade alla siffror, alla otäcka bilder i huvudet, men också min framtid.
senast jag pratade om den var på tåget hem från Mamma Mia, med Hampus, han tyckte att jag skulle vänta med å plugga tills jag verkligen visste vad jag ville bli.

så idag kändes det verkligen som att allt föll på plats, varför ska jag ha så bråttom med att plugga, när jag ändå inte riktigt vet vad jag vill. jag har ju sagt att jag vill rädda världen, så nu tänker jag börja i den änden.

jag vill åka som volontär
, efter att sett dokumentären, så kände jag att jag måste göra något där det behövs!
jag menar, vi kan ju inte bara sitta här och tycka synd om sjuka, fattiga, svaga människor. vi måste ju göra något.

nu ska jag åka till Goliat. han får hjälpa mig att tänka lite.


Kommentarer
Postat av: hampus

ehehe,... jasså minsan så du lyssnar på meii iaf =P nej precis man måste inte ha såå brott.. :P

2008-08-29 @ 20:21:20
URL: http://stavem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0